Rigtig mange danskere overvejer at skifte bank, fordi de er utilfredse med deres nuværende bank. Det skyldes bl.a. stigende udlånsrenter og gebyrer.

Bankskifte skyldes også andet

Det har også betydning, at bankerne har centraliseret meget. For kunderne medfører det, at det er mere svært at have en tæt kommunikation med sin rådgiver, som mange tidligere har haft.

Bankerne lukker rigtig mange af de små lokale filialer rundt omkring og sammenlægger dem i store centre i byerne. Rent fysisk betyder det, at rådgiveren sidder længere væk fra kunden.

Rigtigt mange, som ønsker at skifte bank, har aldrig hørt fra deres bankrådgiver.

Samtidig er bankerne begyndt at lægge meget høje gebyrer på de serviceydelser, som kunden selv kan foretage i netbank. På den måde forsøger man at tvinge kunderne til at foretage disse ting uden at komme ind i banken.

Mange kunder har derved ikke den personlige kontakt som tidligere, hvilket føles upersonligt – og derfor har man ikke længere samme tilhørsforhold til sin bank.

Læs bl.a. artiklen Hver femte dansker overvejer at skifte bank

Hvilken bank skal jeg vælge?

Overvejer du et bankskifte, kan jeg hjælpe dig med at finde ud af, om det er relevant for dig at skifte bank. Jeg hjælper også med at afdække, hvilken bank der vil passe bedst til dig og din økonomi ud fra dine ønsker og behov.

Når mine kunder spørger mig: Hvilken bank skal jeg vælge, så er der flere faktorer der spiller ind.

Kæmpe forskel i rentesatser

Tænk Penge lavede i efteråret 2013 en undersøgelse omkring bankernes gebyr- og rentesatser. Undersøgelsen viste, at der er helt op til 21.400 kr. årligt i forskel i renteudgiften fra den dyreste til den billigste bank for en familie med et boliglån på 300.000 kr., et billån på 150.000 kr. samt et forbrugslån på 50.000 kr.

Det er næsten 2.000 kr., en familie skal betale mindre hver måned, hvis man vælger den billigste bank frem for den dyreste.

Hvad er vigtigt for dig som kunde?

Det er også vigtigt, at man forholder sig til, hvilken type bank man ønsker som kunde. Er personlig kontakt vigtigt, skal man ikke vælge en internetbank eller en bank, der arbejder hen imod at køre alt kommunikation via internettet, som flere af de større banker er begyndt på.

Det kan også være, at det er vigtigt for dig at have en bank, hvor du kan tegne forsikringer, få bestemte kort med fordele i, have direkte tlf. nummer til din rådgiver i eller en bank der er til stede med afdelinger lokal.

Uanset hvilke behov man har, er det vigtigt, at man gør sit forarbejde.

Man kan også stå i en livssituation, der gør at man har brug for noget bestemt fra en bank lige på det tidspunkt. Det kan være en skilsmisse, hvor man bare ønsker at få en anden bank end ens tidligere partner, og man derfor har brug for noget sparring fra den nye bank om specifikke rådgivningsområder. Læs mere på min side om skilsmisse økonomi.

Et andet scenarie kunne være, som mange i dag desværre, nemlig at man har fået en stor gæld efter et hussalg, og man derfor har brug for en bank der yder god gældsrådgivning.

Flere søger uvildig rådgivning

Som nævnt ovenfor er der mange faktorer, der spiller ind, når man skal vælge den rigtige bank. Langt de fleste mennesker har hverken tid eller overskud i en travl hverdag til at undersøge, hvor et bankskifte vil være bedst til. Derfor er der flere og flere, der vælger en uvildig rådgiver til at hjælpe med dette. Læs mere om hvordan jeg giver uvildig økonomisk rådgivning her.

Sådan kan jeg hjælpe dig med bankskifte

Grundet mit arbejde igennem 10 år i en af landets største pengeinstitutter har jeg et indgående kendskab til hvilke banker der står for hvad.

Når jeg hjælper mine kunder med at finde en ny bank, går jeg meget op I at det bliver den rigtige og derved også forhåbentlig den sidste. Jeg finder ud af hvilke ting der er vigtigt og derud fra indhenter jeg tilbud fra forskellige banker og fremlægger dem for dig, hvorefter du frit kan vælge.

Jeg er med i processen i den grad du har behov for det og tager også gerne med til møder i bankerne da det også tit er her man kan presse renter, gebyrer mv. Det er nemlig altid nemmere at forhandle med bank når man er ny kunde og det skal man udnytte.

Hvem holder øje med bankerne?

Alle banker skal leve op til visse krav og det er finanstilsynet der holder øje med bankerne. Der har været meget fokus på dette siden krisens indtog pga. de mange krakkede banker. Du kan læse meget mere om hvad finanstilsynets opgaver i forhold til bankerne er her på finanstilsynet.dk

Hvis man som kunde føler man er blevet uretfærdigt behandlet i et omfang så man ønsker at indgive en klage over en bank kan man gøre det til pengeinstitutankenævnet, her vil sagen blive gennemgået og afgjort. Der er nogle forudsætninger der skal være opfyldt for at kunne indgive klagen. Man kan få alt information her på pengeinstitutankenævnet.dk

Kontakt Sund Økonomi og lad mig hjælpe dig med at undersøge dine fordele ved at skifte bank