Der er i dag 89 selvstændige banker i Danmark. Dette er 58 færre end ved udgangen af 2007, hvor krisen endnu ikke var nået til Danmark. Det svarer til, at antallet af pengeinstitutter i Danmark er reduceret med 39 procent på mindre end seks år.

Udviklingen med banker i Danmark er, at man har lukket mange mindre filialer rundt omkring og i stedet for samler afdelingerne i større centre i de større byer. Det gør man primært for at spare penge, selvom bankerne mener, at de også kan samle bedre kompetencer på denne måde og derved yde en bedre rådgivning. Det er dog ikke den opfattelse mange kunder har.

Personlig kontakt er blevet dårligere i banker i Danmark

Mange kunder har en følelse af, at den personlige kontakt i bankerne er blevet væsentlig dårligere end tidligere. De har ikke så let adgang til deres rådgiver mere. Dette er en konsekvens af lukningen af de små lokale filialer og den centralisering der sker mere og mere i banker i Danmark.

Kunderne i dag er ikke ligeså loyale som tidligere. Før i tiden var man nærmest ”gift” med sin bank, den tid er dog forbi og det er rigtig sundt for konkurrencen blandt bankerne.

Bankkunder er ikke så loyale mere over for banker i Danmark

Den dårligere service som kunderne oplever igennem personlig kontakt, er ikke den eneste grund til at kunderne ikke er så loyale som tidligere overfor banker i Danmark. Det er blevet dyrere at være bankkunde især hvis man skal låne penge. Renter og gebyrer er steget betragteligt de sidste 5 år. Bankerne siger at det er fordi at de er nødt til at hæve disse omkostninger pga. strengere solvenskrav, men faktum er at bankerne aldrig har tjent så mange penge som de gør i dag.

Jeg hjælper rigtig mange kunder med at gennemskue hvilken bank der er den bedste til dem. Både rent rente og gebyrmæssigt, men også ud fra hvad kunden ønsker fra sin bank. Læs mere her: https://sund-okonomi.dk/bankskifte/